Sunday, April 24, 2011

HIKT 1

BAB 1


Melihatmu, hatiku tersenyum..


Haniff setia menanti Eqa di kafe berdekatan tempat kerjanya. 5 minit kemudian kelihatan lambaian tangan Eqa. Berbunga hati haniff dapat bertemu kekasih hatinya yang rindui .
"You, sorry I am late !" Tidak lekang senyuman dibibir Haniff .

"Hello ? Mengelamun pula dia ni." Eqa memetik jarinya dihadapan muka Haniff .

"Ehh , apa you cakap tadi?" Sedar Haniff dari lamunan .

"Takda pape lah. I cakap dengan kerusi tadi" Jawab Eqa selamba .

"Wahh, wahh. Dah pandai berinteraksi dengan kerusi ya? "Haniff tergelak kecil. Eqa yang tadinya bengang tidak dapat menahan tawa.

"Comel lah you gelak. I rindu sangat kat you " Serta merta tawa Eqa terhenti. Malu jadinya . Walaupun sudah lama berkawan , tetapi usia percintaan mereka baru dua bulan. Bagi Eqa , geli gelaman pun ada juga bila ada orang cakap rindu, rindu ni.

"Erkk ? You tak masuk office ke? Dah lewat ni, pukul 3 " soal Eqa bagi melepaskan diri daripada 'kegelian' .

"Tak kot. I kan bos. Hari ni I cuti. Penat lah kerja sana sini ." Jawapan yang menggelisahkan Elia. Tak pe, takpe. Terima jelah hakikatnya yang Eqa kena 'teman' kekasih dia hari ni. Masak kau !

  Lega hatiku dapat melarikan diri daripada sepasang kekasih yang hangat bercinta tu. Mana taknya, bila dah jumpa partner sehidup semati, kawan kat sebelah diendahkan. Dah macam tunggul kayu je tengok kan. Baik lah dia blah awal-awal. Mata pun tak sakit. 





  Aku  menyambung kerja yang tertangguh sebentar tadi. Penat juga otak dia nak perah idea bagi menyelesaikan kes penceraian yang dikendalikan. Kes itu akan dibicarakan beberapa minggu lagi. Dah setahun lebih aku menjadi penguam syarie. Alhamdulillah, banyak juga kes yang dah diselesaikan.

  Jam menunjukkan pukul 3 petang. "Haih, mana Eqa ni. Kalau dah jumpa pakwe, tak reti-reti nak masuk kerja. Ingat aku nak tolong selesaikan kes dia ke? Jangan haraplah."
Eqa dia sebelah Elia mengerut dahi. "Kutuk aku eh! Kantoi." Sedang asyik membebel itu dan ini, Eqa menyampuk "Dahla, sakit telinga aku. Tepi, aku nak sambung kerja. Membebel je makcik sorang ni."

  "Agak-agak ah nak panggil aku makcik. Sekeh kang." Marah Elia. Sensitif betul perempuan ni. "Haha, betul apa. Anak buah kau dah ramai. Mesti dorang panggil kau makcik. Tunggu anak kau je la, nanti takjadi la makcik dah.. Dah mak, mum, mummy, momok, zombie, pontianak semua tu. Hahaha" Gurau Eqa.

  Aku mengeluh. "Kau ni, aku kahwin pun tidak. Aku kan team forever alone. Lagi pun aku tak nak ada komitmen la. Tanggungjawab berat tu. Tengok kes cerai berai ni lagi la aku anti nak kahwin."

   "Takpe, nanti aku carikan Mr Right untuk kau." Tersengih-sengih Eqa memberi idea.

   "No thanks ye adik manis. Kau je la yang kahwin dulu. Langkah bendul apa salahnya." Akhirnya pecah tawa  mereka berdua. Bukan nak buat kerja diaorang ni. Berborak je lebih!

No comments:

Post a Comment